Obálka Origami
Michaela Bubíková
Vydal: CP Books, a. s. 2005 (dříve Computer Press),
ISBN 80-251-0272-6
Edice Dětská dílna, 48 stran plnobarevných, pevná vazba
Doporučená cena 197 Kč

Při recenzi minulé knihy z nakladatelství CP Books (Ruční výroba papíru) jsem poznamenal, že už jim chybí jenom publikace o origami. A vida -- netrvalo to ani dva měsíce, a mám v ruce tuto knihu. Otvírám ji s velkou zvědavostí a očekáváním.

Zařazení do edice Dětská dílna napovídá, že kniha je určena nejmenším čtenářům, případně jejich rodičům. Kniha tedy obsahuje jednoduché modely, které by měly být vhodné pro začátečníky. Dovolte mi je vyjmenovat: holubice, tučňák, labuť, samurajská helma, cikáda, zlatá rybka (ze samurajské helmy), pes, tropická rybka, miska, karafiát, jahoda, jeřáb (a dvojjeřáb), větrník (?), krystaly (modulární) a květinka. Nikde jsem nenašel zmínku o tom, kdo je autorem modelů (design), nicméně u řady z nich je jisté, že jde o tradiční modely (např. jeřáb, samurajská helma, cikáda).

V úvodu autorka píše, že se s origami seznámila v USA. Styl kreslení diagramů mi opravdu připomíná rané práce Johna Montrolla, což je známý americký autor. Autorka používá poměrně standartní sadu základních symbolů, přesto si myslím, že by si některé pojmy zasloužily podrobnější vysvětlení. Například rozdíl mezi čárkovanou čárou (valley fold) a čerchovanou čarou (mountain fold) je nejlépe ukázat na obrázku. Pokud se kniha dostane do ruky úplnému začátečníkovi, bude možná trochu zaskočen. Vysvětlující texty jsou totiž velmi strohé a našel jsem i několik drobných nepřesností. Pokročilejší origamista by ale neměl mít potíže.

Kromě návodů na skládání (tedy diagramů) a fotografií hotových modelů v knize najdeme i kratičké povídání o Sadako Sasaki a skládání tradičních jeřábů.

Závěr: kladně hodnotím, že kniha obsahuje kreslené postupy skládání, tedy diagramy, a využívá přitom jednotnou mezinárodní symboliku. Trochu zamrzí drobné nepřesnosti a trochu "amatérské" provedení diagramů. Nicméně po delší době je tady opět origami kniha a jak praví klasik: "Nemusí pršet, stačí když kape" Smile :-)

František Grebeníček

Kódování češtiny   Na hlavní stránku   Stránka autora   Dotazy, připomínky, vyhrůžky, případně projevy uznání můžete posílat autorovi.