Vydal: Computer Press 2004,
ISBN: 80-251-0229-7
EAN: 978-80-2510-229-9
Edice Výtvarné techniky
112 stran plnobarevných, vazba
Doporučená cena 249 Kč

Řekne-li se "balení dárků", každému se jistě vybaví balící papír. Papír se při balení přehýbá a skládá, takže k origami budeme mít velmi blízko. Byl jsem zvědav, jestli se v této knize dočtu i něco o Japonsku a jeho tradici v používání papíru. A byl jsem potěšen hned v úvodu! Cituji:

V Japonsku je předání nezabaleného dárku považováno za nezdvořilé. Japonské umění dárkového balení origata se řídí složitými pravidly v závislosti na osobě obdarovaného, na příležitosti a samotném dárku.

Pojďme se tedy podívat, co v knize najdeme. Po výčtu používaných materiálů a nástrojů následuje popis základních technik, jako jsou měření, rýhování přehýbání a řezání. Dále zde najdeme překrásné ukázky šesti různých stylů balení, které čtenáře navnadí ke studiu následujících návodů. První lekcí je balení klasické kvádrové krabičky. Dále se dozvíme o způsobech zdobení balícího papíru. Jsou zde popsány různé typy papírů a způsoby jejich využití pro balení dárků. K zabalení dárku ovšem papír nestačí, potřebujeme také stužky či provázky k převázání -- najdeme zde popis mnoha druhů, včetně návodů na výrobu různých ozdobných mašlí.

Další část knihy pojednává o krabičkách. Některý dárek už v krabičce koupíme, pro jiný musíme krabičku sehnat nebo vyrobit. V následujících kapitolách najdeme návody na potažení a ozdobení různých druhů krabic a na výrobu krabic vlastních: krabice s víkem klasickým i vyklápěcím, krabice šestiúhelníkové i krabice ve tvaru čtyřstěnu, samozavírací krabička a dokonce i jedna krabička ve stylu klasického origami. Následují dárkové sáčky, tašky, a textilní pytlíčky, pro menší ploché dárky (nejlépe peníze Smile :-)) pak obálky.

Zvláštní kapitolou je použití neobvyklých materiálů, jakou jsou bublinkové obaly, vlnitá lepenka a karton. Musím říct, že ta vlnitá lepenka mne zaujala a určitě ji někdy vyzkouším. Návrhy na krabice z ní vypadají velice pěkně a originálně. V další kapitole se naučíme úhledně zabalit i zvláštní tvary, jako válec nebo kouli. V závěru ještě najdeme náměty na dárkové kartičky a další ozdoby. Úplně na konci, dá se říci jako příloha, jsou šablony na krabice a vzory popisované v návodech. Některé lze překreslit tak, jak jsou, jiné je vhodné zvětšit například na kopírce. Je připojen i rejstřík pojmů.

Pokusím se tedy shrnout svoji recenzi. Ke knize mám jenom jednu drobnou výtku: pořadí kapitol se mi zdá trochu nesystematické. Díky obsahu na začátku knihy se však rychle zorientujete. Potřebujete-li občas vkusně zabalit dárek, vřele vám tuto publikaci doporučuji. Začátečníkovi pomůže zvládnout základní techniky a pokročilému nabídne dostatek inspirace k vlastní kreativitě. Při troše šikovnosti si poradíte se zabalením dárku k jakékoli příležitosti.

František Grebeníček

Kódování češtiny   Na hlavní stránku   Stránka autora   Dotazy, připomínky, vyhrůžky, případně projevy uznání můžete posílat autorovi.