Obálka Papírové nápady.
Zdena Sitarčíková
Vydal: Computer Press 2006 (dříve CP Books, nyní opět Computer Press),
ISBN 80-251-0905-4
Edice Výtvarná dílna, 64 stran plnobarevných, brožovaná vazba
Doporučená cena 99 Kč

Nakladatelství Computer Press už vydalo celou řadu knih o hraní s papírem. Dnes mám v ruce další takovou knihu, tentokrát z edice Výtvarná dílna: Papírové nápady, s podtitulem: tvoříme z papíru, kartonu a lepenky.

Úvod knihy je velmi poetický, dotýká se historie papíru a ukazuje čtenáři, jak se z původně vzácného materiálu stala běžná a všudypřítomná věc. Pak už začíná popis toho, co v knize najdeme. Autorka píše, že kniha je sestavena tak, "aby si své našli milovníci pravítek a přesných čar i nenapravitelní patlalové, dospěláci i jejich děti, děti pak velké i malé".

Návody jsou rozděleny do čtyř hlavních částí. První část se jmenuje Kašírovaní ptáci, masky, misky a lampiony. Srovnám-li to s knihou Tvoříme z papírové hmoty -- kašírování, tak tady se popisuje spíše vytváření skořepin z vrstev papíru. Nejvíce mne zaujal postup vytvoření papírové tváře -- otisku obličeje. Když se vydaří, maska by měla být podobná svému vzoru.

Druhá část se jmenuje: Léto v papíru, skládané sáčky a taštičky. Najdeme zde postupy výroby lepeného balícího papíru a barvení papíru lihovými barvami. (Pro srovnání: kniha Dekorování papíru obsahuje sice podobné, nikoli však stejné návody.) Zaujala mne metoda slepování dvou papírů za pomoci pěnové izolace na topenářské trubky. Možná by tak šel vyrábět i back-foiled papír na origami, měl bych to vyzkoušet... Pak následuje postup výroby sáčku (lze srovnat z taškou z knihy Balení dárků) a skládaného obalu, který je v podstatě vyráběn origami technikou Smile :-).

Dále následují Práce z lepenky. Nabízí se srovnání s knihou Tvoříme z kartonu. Některé krabice jsou sice podobné, ale ostatní návody jsou nové: kočka, která přidržuje vzkazy, parník s pohybujícím se námořníkem, šneci, vyřezávané obaly na květináče a další. Čtvrtá část popisuje Drobnosti z kreslicího kartonu: stínidlo na svíčku zdobené barevnými vosky, stojací kalendář a originální papírová přání. Na konci knihy ještě najdeme šablony a úplně na závěr pár slov o autorce.

Myslím, že tato publikace má své místo mezi ostatními knihami o výtvarné práci s papírem. Je udělaná trochu jinak, než ostatní knihy a nabízí i jiné návody. Je zaměřená na společné hraní dospěláků s dětmi.

František Grebeníček

Kódování češtiny   Na hlavní stránku   Stránka autora   Dotazy, připomínky, vyhrůžky, případně projevy uznání můžete posílat autorovi.