Obálka Stavíme draka
David Michael,
ilustrace Jim Robins
Vydal: Computer Press 2003, ISBN 80-2510-015-4
Edice Pro šikovné ruce, 40 stran, barevné ilustrace, vazba
Doporučená cena 139 Kč

Budeme-li hledat kořeny výroby létajících draků, dostaneme se až do staré Číny. Draky zde vyráběli z bambusu a z papíru či tenkého plátna. Draci sloužili k zábavě, k plašení zvěře při lovu, dokonce k zastrašování nepřítele. Ottova encyklopedie uvádí i příklady využití draků pro vědecké účely, např. při měření teploty vzdušných vrstev nebo při zkoumání vzdušné elekřiny, což ovšem čtenářům příliš nedoporučuji Smile ;-)

Dnes máme při stavbě draka na výběr z celé řady materiálů: kromě tradičních dřevěných tyček můžeme využít umělohmotné pruty, ti náruživější pak výztuže z uhlíkového vlákna; kromě různých druhů papíru můžeme draka potáhnout polyetylenovou fólií, zpevněným nylonem nebo můžeme použít polystyrenové pláty. Všechny tyto materiály popisuje kniha Stavíme draka.

První část knihy stručně definuje pojmy a dále se zabývá popisem dílčích postupů při výrobě draka: výrobou kostry, spojováním plachet (potahu), upevňováním úchytných kapes a kroužků, vázáním provázků, výrobou ocasů a různých ozdob. Nejsou opomenuty ani zalétávání, řešení problémů a bezpečnost při pouštění draků.

Druhá část knihy obsahuje plánky a návody na devět různých draků. První dva modely -- Drákulův plášť a Dvojplošné nebeské sáně -- jsou poměrně jednoduché modely z kartonu bez kostry, které jsou vhodné do slabého větru. Následuje drak v klasickém tvaru deltoidu. Dále zde najdete poněkud neobvyklého Draka s kulatými křídly (přesněji válcovými). Nechybí ani Krabicový drak, známý též pod názvem "komorový". Za pozornost určitě stojí drak nazvaný Kráska, který patří do kategorie akrobatických draků -- je upoután na dva vodicí provázky, kterými jej lze ovládat -- nechat jej padat a zase stoupat, otáčet a metat kotrmelce. Podobného draka jsem si kdysi postavil a velice doporučuji jej vyzkoušet -- je to skvělý zážitek! Pro úplnost ještě vyjmenujme zbylé tři modely: Černá mamba, která vypadá jako had, Trojúhelníkový drak, který připomíná rogalo, a Šestiúhelník s třásněmi, tradiční model z Řecka.

Kniha je překladem, pravděpodobně z angličtiny. Při překladu došlo k několika roztomilým chybičkám. Například čtenář nebude při konstrukci draků potřebovat kompas, jak se píše v úvodu, ale kružítko. "Drak ve tvaru kosočtverce" má ve skutečnosti tvar deltoidu. Krabicový drak pravděpodobně nebude vyroben z polyesterových plátů, ale z polystyrenových.

Budete-li posuzovat knihu poměrem výkon/cena, tedy 40 stran (9 draků)/139 Kč, vezměte také v úvahu, že těch 40 stran je přímo nabitých návody, radami a zkušenostmi. Žádný odstavec není zbytečný, autoři neplýtvali místem ani na tak běžnou věc, jako je obsah.

František Grebeníček

Kódování češtiny   Na hlavní stránku   Stránka autora   Dotazy, připomínky, vyhrůžky, případně projevy uznání můžete posílat autorovi.